Bart Vandroogenbroeck

Financial Administrator

Veel collega's komen regelmatig langs met vragen over lokale aangelegenheden en daar maak ik graag tijd voor vrij.

Ik werk in totaal bijna drie jaar bij Jan De Nul. Ik ben begonnen in 2012, maar heb ondertussen ongeveer anderhalf jaar ergens anders gewerkt. Sinds december 2015 ben ik terug aan de slag hier. Die werkervaring bij andere werkgevers heeft me vooral geleerd dat de mensen bij Jan De Nul allemaal enorm betrokken zijn. Precies dat schept een levendige, boeiende sfeer om in te werken. Al mijn collega’s in het buitenland zijn één voor één zeer gemotiveerd om de job zo goed mogelijk uit te voeren, soms in moeilijke omstandigheden. Er heerst een sterk verantwoordelijkheidsgevoel: het moet en zal vooruitgaan. Er zijn geen problemen, enkel uitdagingen. In het buitenland lijkt niemand ooit ziek te worden. In al die maanden dat ik op sites vertoefd heb, is er slechts één of twee keer iemand echt ziek geweest waardoor die collega niet aanwezig was. Dit is volgens mij gerelateerd aan wat ik net vertelde...

Dankzij mijn job heb ik al een mooi deel van de wereld gezien: Rusland, Congo, Vietnam, Mauritius, Australië, Singapore … En nu komt Panama er bij op dat lijstje: niet specifiek voor één project, maar voor de algemene financiële opvolging van de Panamese vennootschappen. Hier kom je in contact met elk aspect van de job als werfboekhouder, omdat er meerdere projecten lopen en Panama een belangrijke locatie is, zowel voor de firma als voor de regio.

Je krijgt bij Jan De Nul al snel een ruim takenpakket en flink wat verantwoordelijkheid. Dat maakt het boeiend. Na verloop van tijd weet je zeer veel tot alles van een project en dat is leuk werken. Iedereen op site heeft een specifieke jobinhoud (bv. Survey, Operations, TD, werfadministratie, Project Manager, Health and Safety ...). Iedereen vervult zijn taken is onvervangbaar. Onderling wissel je voortdurend informatie uit, zodat iedereen op de hoogte is.

Als Financial Administrator sta ik in voor de dagelijkse boekhouding en administratie (huisvesting en auto’s voor onze collega’s, verzekeringen, contracten, enz.), eventueel bijgestaan door lokale werknemers. Bovendien moet ik controleren of alles in overeenstemming is met de lokale regels voor fiscale en andere verplichtingen. Daarnaast rapporteer ik ook op vaste data aan het hoofdkantoor. In die rol ontwikkel je wel een zekere routine: een flow die maandelijks terugkeert. Maar verder is mijn job heel gevarieerd. Zo geef ik regelmatig leiding aan plaatselijke medewerkers, die ik van zeer nabij opvolg. Ik zorg ervoor dat alles zo goed mogelijk geregeld is: vluchten, verblijf, bankzaken, contacten met de lokale overheid … Nee, ik verveel me hier geen moment.

Elke avond, voor ik afsluit, maak ik een to do-lijst voor de volgende dag. Maar vaak kan ik maar de helft van alle opdrachten afwerken, omdat er allerlei andere en dringende zaken tussenkomen. In mijn job moet je dus wel in staat zijn om een goed overzicht te bewaren. Een sterk analytisch inzicht helpt daarbij natuurlijk. Verder moet je vooral altijd kalm blijven en geen schrik hebben van wat administratie. Veel collega’s komen namelijk regelmatig langs met vragen over lokale aangelegenheden en daar maak ik dan graag tijd voor vrij. Zelfs op een vrije dag kom ik soms naar kantoor om rustig een aantal zaken op orde te zetten en voor te bereiden.

Na een drukke werkdag blijft er gelukkig voldoende tijd over om te sporten, een tv-serie te bekijken of naar de cinema te gaan. Nu en dan hang ik alleen of met collega’s de toerist uit. Zo gaan we in Panama regelmatig duiken of snorkelen in de buurt van prachtige eilanden. Natuurlijk mis ik hier de familie- en trouwfeesten, de gelegenheden waarop iedereen samenkomt. Of een nachtje stappen met vrienden tijdens de Gentse feesten. Maar eenmaal in België, mis ik al heel snel het prachtige weer hier.