Van zandbank tot schoolbank

‘Scholen van Morgen’ vormt een schoolvoorbeeld van een geïntegreerd DBFM-programma, waarbij we het hele traject in handen nemen: ontwerpen (Design), bouwen (Build), financieren (Finance) en onderhouden (Maintenance). Een nieuwe uitdaging voor ons bedrijf; nooit te oud om te leren, toch?

In totaal creëren we 77.362 m2 waar de leerlingen van morgen zich kunnen ontwikkelen. Na de eerste steenleggingen in 2014 kwam het project in 2015 pas echt op kruissnelheid. Een boeiende ervaring, zo getuigen onze medewerkers Elien en Kristien. Elien leidde de werf in Assenede en werd bijgestaan door onder andere projectleider Kristien, verantwoordelijk voor de opstart en opvolging van 14 scholen.

Elien

De bouw van de school in Assenede heeft 16 maanden geduurd. Mijn job was – op papier – eenvoudig: ik moest zorgen dat de werf bleef draaien. Met bouwvakkers en aannemers overleggen, weekplanningen opstellen en opvolgen, leveranciers contacteren, toezien op veiligheid, werfvergaderingen voorbereiden, problemen aanpakken en oplossen … Vooral dat laatste vormde soms een uitdaging. Wanneer de situatie op de werf afwijkt van de plannen of berekeningen, moet je snel beslissen en handelen. Geen sinecure voor een jonge werfleider als ik, maar ik kon altijd terecht bij mijn projectleiders Steven en Kristien. Dagelijkse zaken besprak ik met Steven en met specifieke vragen over contracten en onderhoud stapte ik naar Kristien.

Kristien

Tijdens de werken in Assenede was ik eveneens druk in de weer voor 13 andere scholen. Ik moest mijn aandacht dus verdelen en vandaar dat ik enkel bij bepaalde aspecten werd betrokken. Zo gaf ik Elien concrete tips bij het opstellen van een aangetekende brief of een ingebrekestelling. Contractuele voorwaarden bij deze DBFM-projecten zijn heel zwaar en alle hulp is dan welkom. Op twee jaar tijd hebben we bijvoorbeeld ongeveer 1.200 contracten afgesloten met onderaannemers en leveranciers. Het is mijn rol om over de uniformiteit te waken – consequent de aanpak van Jan De Nul uitdragen – en het overzicht te bewaren. Zo vermijden we dat een aankoop voor de ene school een andere werf zou beïnvloeden.

Elien

Als beginnend werfleider is het bijzonder geruststellend dat je indien nodig terechtkan bij een ervaren collega met alle antwoorden en oplossingen. Kristien maakte altijd tijd voor mij en dankzij haar steun en de begeleiding van Steven heb ik in een korte periode veel bijgeleerd. Dat is ook mijn ambitie momenteel: ervaring opdoen en nieuwe gezichten én technieken leren kennen. Later lijkt me een job met meer verantwoordelijkheid dan wel iets voor mij.

Kristien

Elien en ik spraken elkaar niet wekelijks, aangezien het op de werf in Assenede allemaal heel vlot liep en ik enkel bij problemen een handje kwam toesteken. Geen wonder dat de lokale overheid zo enthousiast was over dit project. Die enkele keren dat ik werd ingeschakeld, kreeg ik van Elien accurate informatie over de situatie en dat is cruciaal om inschattingen te maken en gepaste actie te ondernemen. Ze is zeer leergierig en ze durft toe te geven waar en wanneer ze hulp nodig heeft: die openheid laat haar groeien

Elien

Ik zal inderdaad tijdig om bijkomende uitleg vragen of mensen aanspreken voor overleg. Misschien helpt het wel om als jonge vrouw te werken in een sector die nog steeds gedomineerd wordt door mannen. Sommige zijn enthousiast, andere terughoudend. Hoe dan ook ben ik niet bang om van mij te laten horen!

Kristien

Toen ik begon, was ik de enige vrouw op de buitendienst. Dat is ondertussen toch al veranderd, hoewel er nog geen evenwicht is. Onder de 12 werfleiders bij Scholen van Morgen telden we twee vrouwen, Elien en Jitte. Ze hebben vast en zeker hun mannetje gestaan op hun eerste werf: ze zijn allebei niet op hun mondje gevallen en dat is in de bouw een grote troef.