Een stagiair aan het woord

In de zomer van 2014 liep ik stage bij Jan De Nul. Ik verbleef zes weken aan boord van de hopperzuiger Charles Darwin in Brisbane, Australië. Een jaar later – ik werkte eerst nog mijn studies af aan UGent – ben ik hier als Superintendent Dredging Works gestart. Na vier weken opleiding in Aalst mocht ik vertrekken naar Guadeloupe! Tijdens mijn stage was het mijn taak om het baggerproces te optimaliseren en problemen specifiek voor dit project te onderzoeken. Ik werkte ook aan de theoretische modellering van de landleiding om deze te vergelijken met de praktijk. Daarnaast voerde ik grondtesten uit op het op te spuiten terrein. Heel veel te doen dus en ik heb die periode dan ook intens beleefd én geleefd. Eigenlijk stopt het werk nooit en je draait automatisch mee, omdat je alles op alles zet om resultaten te boeken. Uit nieuwsgierigheid ben ik eens een nacht lang doorgegaan en dan besef je pas wat er allemaal gebeurt op zo’n kolossaal schip. Indrukwekkend!

Uiteraard is er ook tijd om je te ontspannen: je zit nu eenmaal op een droombestemming. En van die momenten kon ik echt genieten, want het is belangrijk om het evenwicht te bewaren. Enerzijds kon ik me volledig verliezen in het werk, anderzijds was het prachtig om een andere kant van de wereld te kunnen ontdekken. En uitrusten, tja, dat doe je thuis wel. Deze sector boeit me al jaren. Toen de UGent de masteropleidingen voor burgerlijk ingenieur hervormde, werd de major ‘Water en Transport’ herdoopt tot Dredging en Offshore. Dat prikkelde me meteen. Via Bernard Malherbe, lector en tevens medewerker bij Jan De Nul, heb ik de stap gezet voor mijn stageaanvraag. Een bedrijfsbezoek met de studentenvereniging enige tijd later bevestigde dat ik de juiste keuze gemaakt had. Jan De Nul is stevig verankerd in België en beschikt over de modernste vloot ter wereld: waarom twijfelen?

Momenteel werk ik aan boord van de Vole au vent, waar ik insta voor de algemene coördinatie en optimalisatie bij het installeren van funderingen voor het windmolenpark Nobelwind.

Ik blijf permanent aan boord. Dat zorgt voor een betere band met de bemanning en maakt de ervaring vele malen intenser. Het geeft ook een duidelijker beeld van de operaties; heel leerrijk allemaal.